ЛЕНТА

Як виростити щасливу дитину: п’ять порад експертів

П’ять правил для батьків від топ-спікерів міжнародної конференції IDEC

На початку серпня в Києві відбулася головна освітня подія року для вчителів і батьків – конференція IDEC: Education NOW, яка щороку подорожує світом. Столиця України приймала конференцію вперше за 26 років існування цього заходу. Відповідь на запитання, як виростити щасливу та успішну дитину, шукали близько 800 учасників із 25 країн, у тому числі 45 зірок освіти.

“Зміни в освіті в інтересах дитини невідворотні, – зазначила на відкритті конференції міністр освіти та науки України Лілія Гриневич. – Вони стосуватимуться усіх шкіл, а не тільки тих, де директори і вчителі інколи йдуть проти правил, аби розвивати демократичну освіту. Важливо, щоб цим благом – демократичною освітою – могли сьогодні користуватися всі родини, щоб кожна дитина мала шанс розвивати свій талант і свою особистість”.

Під час конференції зіркові спікери IDEC розповіли про те, чому настав час відмовитися від “освітніх фабрик”, чому бажання все контролювати – це зло, а виховання гаманцем – шлях у нікуди, і чому школа має бути місцем для бесіди.

  • Відмовитися від “освітніх фабрик”

“Ми створені різними, несхожими і унікальними, – нагадує Яков Гехт (Ізраїль), педагог, засновник мережі демократичних шкіл та конференції IDEC, радник шести міністрів освіти Ізраїлю. – Проте в індустріальну епоху, коли люди навчилися будувати фабрики і за короткий проміжок часу виготовляти багато однакових речей, хтось задумався: навіщо нам стільки різних людей? Збудуймо для них фабрику, хай стануть однаковісінькими. І назвемо її школою. Ідея проста: зберемо у “коробці” людей одного віку, виберемо для них однаковий навчальний план, хай проходять його всі одночасно з тим самим учителем. Мета традиційної освіти – зрівняти всіх людей. Мета демократичної освіти – допомогти кожній дитині віднайти свою унікальність. Час відмовитися від “освітніх фабрик”, дозволити дитині формувати свій навчальний план і обирати, що вивчати”.

  • Надати дитині свободу дій

“2021-го школа Summerhill відсвяткує 100-річчя від дня заснування. Хто би міг подумати? Божевільній ідеї довіряти дітям, що прийшла в голову одному шотландцю, вже майже століття, – розповідає Генрі Редхед (Велика Британія), онук творця легендарної демократичної школи Summerhill та один з очільників цієї школи сьогодні. – Наші студенти створюють правила школи та самі обирають, як провести свій день. Майже за століття роботи ми переконалися на власному досвіді: якщо прибрати примушування “роби, бо так потрібно” та вберегти дитину від нашого бажання заподіяти добро, можна виростити особистість, що має жагу до дослідження та знає, чого хоче і чому хоче. А ще усвідомлює свою свободу та вміє жити з нею – нести відповідальність за свій вибір”.

  • Не “виховувати гаманцем”

“Деякі батьки платять дитині за виконану домашню роботу, допомогу по дому чи гарну поведінку в школі. Це гарна ідея, якщо мета – розвинути в дитині корисливість і пошук вигоди в усьому. Однак уявіть: якщо скінчиться ресурс, ви просто не зможете порозумітися, – говорить Паата Амонашвілі (Грузія), педагог, психолог, президент Міжнародного центру гуманної педагогіки. – Гроші не виплекають у дитині співчуття, любов і турботу про оточуючих. Все це можна пізнати лише завдяки атмосфері щирості, уваги і підтримки, якою батьки оповивають дітей. У такому випадку за будь-яких обставин поряд із вами буде однодумець, соратник і друг – ваша дитина”.

Педагог, психолог Паата Амонашвілі

Педагог, психолог Паата Амонашвілі
  • Не намагатися обрати майбутнє дитини замість неї

“Мене часто запитують, як змусити дитину готуватися до іспитів, – говорить Діма Зіцер (Росія), педагог, блогер, спікер TED, очільник альтернативної школи “Апельсин” та Інституту неформальної освіти. – Я не знаю. Але маю зустрічне питання: а хто дав вам право змушувати, спонукати чи вирішувати щось за дитину? Не пов’язуйте успіх з оцінками. Пам’ятайте, що жоден іспит не завадить вашій дитині добитися своєї мети. Єдине, що може завадити, – відсутність батьківської підтримки. Наприклад, моя донька “провалила” ЄДЕ (російський аналог ЗНО – прим. ред.) з математики. Замість того, аби картати себе і ставити хрест на своєму житті, вона вступила до американської театральної школи. Так, у світі є професії, які не потребують математики. За деякий час, для кращого розуміння персонажів, донька захотіла вивчати психологію. Виявилося, що без ЄДЕ з математики її не візьмуть до вишу. Чим закінчилася історія? За два тижні донька підготувалася і набрала прохідний бал. Так буває, коли людина розуміє, навіщо їй потрібен той чи інший іспит”.

  • Відмовитися від бажання все контролювати

“Сьогодні все частіше можна почути слово VUCA. Воно складається з перших літер англійських слів volatility (нестабільність), uncertainty (невизначеність), complexity (складність) і ambiguity (неоднозначність), – розповідає Ірена Пранскевічюте (Литва), консультант системних трансформацій, експерт у дослідженнях Єврокомісії. – Єдина можливість для батьків і вчителів співіснувати з VUCA в сучасному світі – не намагатися все контролювати. Саме через це бажання в ланцюжку “батьки-учні-вчителі” ми втрачаємо взаємну довіру, безпеку, відкритість і, врешті-решт, радість від спілкування. Щоб цього уникнути, потрібно вчитися бачити і чути один одного. День у школі починається з того, що ми кілька годин разом із дітьми слухаємо музику, яку вони вподобали сьогодні. Це потрібно, щоб позбавитися наших упереджень і установок, як потрібно спілкуватися з дітьми, щоб ми краще зрозуміли один одного і повернули взаємну довіру”.

Натисніть, щоб прокоментувати

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Події

вгору
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!